Welkom op de website van Mannen van De Boer


Dokter De Boer, geneesheer-directeur van 's Heerenloo-Lozenoord te Ermelo, het was het begin van de tachtiger jaren. Het personeelsbestand van de grote instelling voor mensen met een handicap werd gedomineerd door vrouwen. Maar er werkten ook een aantal jonge kerels, gepassioneerd, gedreven, het hart op de goede plaats. En minstens zo eigenzinnig, eigen-wijs en onconventioneel als dokter De Boer. Ze zijn elkaar nooit uit het oog verloren; Mannen van De Boer. 

30 jaar later, ze voelen zich nog net zo jong als toen, maar eerlijk is eerlijk, het is al even geleden. Maar de passie is er nog, de drive om iets wezenlijks te willen bijdragen in het leven van mensen die ondersteuning nodig hebben. Ze hebben inmiddels hun sporen verdiend, ze zijn gewaardeerde experts, elk op hun eigen terrein: Organisatieadvies, organisatie-ontwikkeling, interim-en programmamanagement. Maar ondanks die bagage willen de mannen heel bewust de wijsheid niet in pacht hebben. We willen verwonderd blijven, begeesterd, we omarmen twijfel. We zijn padvinders en ramenlappers! We zoeken de essentie, het (weer) simpel maken van zorg is niet eenvoudig.  

Eigenzinnig, eigen-wijs en onconventioneel zijn we op weg. En als we samenwerken, nog altijd en beter dan ooit: we nemen nauwkeurig waar, we stemmen af ... we handelen. Boerenwijsheid, boerenslimheid.

 

 

 

 


 

 

 


"Meer doen van wat werkt en delen wat je kunt"        Hans Tönjes

 

 

Nieuws   

Nieuws


Terug naar overzicht

28-04-2016

Blog van de maand door Guus: De wil om te verbeteren

Voordat ik als interimmanager bij een nieuwe opdrachtgever kan inloggen in alle relevante systemen zijn we rustig een paar weken verder. Verschillende aanvragen moeten naar diverse afdelingen om uiteindelijk met alle autorisaties en een lijstje wachtwoorden aan het werk te kunnen. Normen waarbinnen dit zou moeten gebeuren zijn niet bekend en zijn historisch bepaald. “Het duurt hier een poosje…” Ik vraag mij af waar die afhandelingstijd nou eigenlijk uit bestaat. Vaak moeten bepaalde gegevens ergens even aan elkaar worden gekoppeld en zou het toch feitelijk in een opeenvolgende reeks afgehandeld moeten kunnen worden. Ik denk dat de wil vaak ontbreekt om het werk direct op te pakken. Het heeft er soms zelf schijn van dat mensen van stapeling van werk houden. Joost mag weten waarom. Het kan ook verrassend snel gaan; mijn huidige opdrachtgever ASVZ/Carantegroep had mijn account binnen twee uren gefikst, ruim 6 dagen voordat ik notabene zou starten!
Op afdelingen en in teams in het primaire proces zijn mutaties in het personeelsbestand (deels helaas) aan de orde van de dag. De tijd die er, na een succesvolle wervingsactie, tussen een mondelinge overeenkomst met een medewerker zit en de uiteindelijk zichtbaarheid van deze medewerker in het rooster op de afdeling vraagt ook een “engelengeduld”. De ondersteunende diensten houden zich strak aan de checklist met alle benodigde gegevens alvorens de andere afdeling de ruimte te geven om de medewerker te plaatsen op het rooster. De planners in de teams moeten allerlei capriolen uithalen om alle mutaties en dus de ogenschijnlijk ‘open diensten’ die nog niet verwerkt zijn, te onthouden maar wel meegeteld en meegerekend moeten worden in de planning. Medewerkers die al lang en breed uit dienst zijn moeten om technische redenen toch het hele jaar in het rooster zichtbaar blijven. Enorme vervuiling in de overzichten van de roosters. “Het kan niet” wordt er geroepen en omdat de leveranciers of beheerder van dit soort programma’s vaak mijlenver en buiten het zicht zijn blijven dit soort problemen jarenlang bestaan. Het kán niet anders of ontbreekt (ergens) ‘de wil’.



Terug naar overzicht